De dieetcoach: Vitamines en mineralen zijn onmisbaar

Zo nu en dan heb ik cliënten op het spreekuur die met een zeer streng dieet willen afvallen of zijn afgevallen. Hoewel het resultaat er dan vaak wel mag zijn, ben ik hier toch niet zo blij mee. Dit komt omdat ik bang ben voor een tekort aan vitamines en mineralen, waardoor ons lichaam op termijn niet optimaal zijn werk kan doen.

De opmerking van de cliënten dat dit vast mee zal vallen omdat zij echt wel voldoende groente en fruit eten, klopt hierbij niet. Groente en fruit bevatten lang niet alle vitamines en mineralen die wij nodig hebben!

Vitamines en mineralen zijn onmisbare voedingsstoffen. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed werken van ons lichaam. Kortom we hebben ze nodig voor het in stand houden van een goede gezondheid. Daarnaast kunnen vitamines en mineralen ons helpen om bepaalde ziektes te voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan calcium (kalk) en vitamine D die helpen om botontkalking te voorkomen. En vitamine A helpt bijvoorbeeld om nachtblindheid te voorkomen. Vitamines en mineralen zitten in onze voeding. Ons lichaam kan ze zelf niet of onvoldoende aanmaken. Het is dus belangrijk om gezond, voldoende en gevarieerd te eten. Soms zijn er ook omstandigheden waarbij u extra vitamines en mineralen nodig heeft, bijvoorbeeld als u ziek bent. Er zijn totaal dertien vitamines.

Vier zijn vet oplosbaar. Deze zitten in het vet van voedingsmiddelen en zij kunnen ook in ons lichaam worden opgeslagen. Dit zijn de vitamines A, D, E en K. Negen vitamines zijn wateroplosbaar. Dit zijn de vitamines B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 en vitamine C. Deze vitamines zitten in het vocht van voedingsmiddelen. Ons lichaam kan van deze vitamines alleen vitamine B12 goed opslaan. Als we teveel van deze wateroplosbare vitamines binnenkrijgen, gaan zij via de urine ons lichaam uit. Met name de wateroplosbare vitamines moeten wij dus dagelijks aanvoeren! Mineralen zijn ook stoffen die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Van calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor is bekend dat wij ze dagelijks nodig hebben. Daarbij onderscheiden we ook sporenelementen. Hiervan zijn zeer kleine hoeveelheden per dag nodig. Dit gaat om ijzer, jodium, chroom, koper, zink, mangaan, selenium en molybdeen. Wij kunnen mineralen en sporenelementen alleen opnemen als zij door de planten uit de bodem zijn onttrokken en hierdoor geschikt zijn gemaakt om op te nemen. Ons lichaam herkent alleen maar mineralen als het aan een aminozuur (onderdeel van onze eiwitten) is gebonden. Het aminozuur vervoert zo het mineraal. Anders zouden wij bijvoorbeeld door aan een ijzeren hek te likken, ijzer op kunnen nemen.

Teveel ijzer is echter giftig. IJzer dat bijvoorbeeld via spinazie ons lichaam in komt, wordt in de juiste hoeveelheid aan ons lichaam afgegeven. Tegenwoordig hebben wij geen levensbedreigende tekorten meer, zoals bijvoorbeeld de zeelieden die scheurbuik kregen en overleden door een tekort aan vitamine C. Of BeriBeri, waarbij ons zenuwstelsel en of vaatstelsel aangetast raakt door een tekort aan vitamine B1. Wel kunnen er tekorten ontstaan waardoor we niet optimaal gezond zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een tekort aan vitamine C, waardoor we gevoeliger worden voor blauwe plekken of ontstekingen. Vitamines en mineralen dragen bij aan een aantal voor ons lichaam belangrijke functies, nodig om in leven te blijven. Dit zijn ontgiften, afweer, bescherming, energieomzetting, leveren van bouwstoffen, psychische stabiliteit en werken als antioxidant.

Hierover volgende week meer. Wilt u nu al meer weten? Neem dan contact op met Irene van der Vuurst, diëtist Libra, tel. 06-11276810 of mail naar irene@libra-dieetadvisering.nl. Libra is gevestigd in Franeker (De Metro), Harlingen (Fysio Harlingen) en Sexbierum (Fysio Harlingen).

Deel dit bericht
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
error: Bericht Beveiligd!