Franeker docent studeert als eerste Summa Cum Laude af!

Astrid van Twillert uit Franeker, docent communicatie bij de opleidingen Built Environment, is als eerste summa cum laude afgestudeerd aan de Open Universiteit voor de opleiding Onderwijswetenschappen. Ze onderzocht welke factoren de intentie van docenten beïnvloeden om Web 2.0 technologieën te integreren in hun didactiek.

Summa cum laude

Summa cum laude betekent ‘met de hoogste lof’. Om summa cum laude te krijgen, moet een student voor alle vakken een niet-afgerond gemiddelde halen van 9 of hoger. Bovendien mag geen enkel vak met minder dan een 8 afgesloten worden, en moet de scriptie een 9 of hoger zijn. Astrid van Twillert voldoet aan die voorwaarden.

Studeren en lesgeven
Astrid van Twillert werkt sinds 2008 als docent communicatie bij de afdeling Built Environment van NHL Hogeschool. Hoe was het om lesgeven en zelf studeren te combineren?  Van Twillert: ”Als je zelf doceert en Onderwijswetenschappen studeert, vult dat elkaar prachtig aan. Je snapt waar leren en onderwijs om draaien, dus dat biedt een mooie kapstok om nieuwe kennis aan op te hangen en je kunt alles direct toepassen in de praktijk. Andersom biedt de praktijk vertrekpunten voor onderzoeken en onderwijsontwerpopdrachten binnen deze masterstudie.

Daarnaast gaat het niet alleen om het combineren van doceren en studeren. Deeltijdstudenten zoals ik combineren vaak een intensief gezinsleven met werk en studeren. Ik heb zelf tijdens mijn afstudeeronderzoek een derde kindje gekregen. Al die ballen in de lucht houden vormde een behoorlijke uitdaging.

Web 2.0 technologieën

Web 2.0 technologieën worden nog maar op bescheiden schaal gebruikt in het onderwijs. Terwijl die technologieën toch veelbelovende mogelijkheden bieden om tegemoet te komen aan de eisen van 21e eeuws leren. Er is dus behoefte aan interventies die leerkrachten stimuleren om ze meer in te zetten in hun onderwijs. Maar om dat te doen, moet je wel weten welke factoren, direct en indirect, van invloed zijn op de intenties van leerkrachten om dat ook daadwerkelijk te doen. Van Twillert onderzocht dit bij docenten in het hoger onderwijs.

De samenvatting van de scriptie staat op http://tinyurl.com/gmjtuw9

twillert

error: Bericht Beveiligd!