De Bolder en Braams werken samen aan centrum voor dyslexie

De Bolder in Franeker, basisschool voor speciaal onderwijs,  gaat samen met Braams, specialist in leerproblemen, van start met een centrum voor dyslexie. Directeur Janet Weima van De Bolder licht toe: “Leerproblemen zoals dyslexie kunnen voor flinke beperkingen zorgen. Vanuit dit centrum willen we het leesniveau en leesplezier van zowel onze eigen leerlingen als leerlingen van andere basisscholen optimaliseren en een oplossing bieden voor leerproblemen.”

Nieuwe leesmethode voor groepen

Onderdeel van de samenwerking is een nieuw te ontwikkelen leesmethode voor groepen kinderen met leesproblemen, zoals dyslexie. De Bolder wordt hierbij geadviseerd door een medewerker van Braams, Laura Logtenberg. De komende twee jaar zal de praktijk van Braams zijn intrek nemen in het gebouw van De Bolder. In augustus 2015 starten De Bolder en Braams met een onderzoek welke leesmethoden en –vormen optimaal zijn voor groepen kinderen met leesproblemen. Laura Logtenberg zal hierbij continu de vorderingen en resultaten van de leerlingen volgen. Ook ouders worden bij het onderzoek betrokken. Op deze manier wordt gewerkt aan de totstandkoming van de meest optimale methode.

Deskundigheidsbevordering

Parallel hieraan wordt ook de deskundigheid van de leerkrachten van De Bolder verder bevorderd. Zij gaan cursussen volgen gericht op didactiek. Hierdoor breidt de school het huidige aanbod van leesprogramma’s uit, zodat voor elk kind een passend aanbod beschikbaar is. Verder wordt de bibliotheek verbeterd door de aanvulling van luisterboeken.

De school richt zich niet alleen op de eigen leerlingen. “We willen beschikbaar zijn voor scholen in de omgeving. Bijvoorbeeld voor advies over het omgaan met dyslexie,” vertelt Janet Weima. Op 4 november 2015 wordt alvast een studiemoment georganiseerd voor professionals en geïnteresseerden, in samenwerking met Jaap Stoppelenburg, de grondlegger van Sleeplezen. Informatie hierover kan opgevraagd worden bij de Bolder.

Zelfvertrouwen

De aanwezigheid van de praktijk van Braams biedt de mogelijkheid voor een gespecialiseerde dyslexiebehandeling en het kan leerlingen met vermoedelijke dyslexie belangrijke ondersteuning bieden voordat ze eventueel doorstromen naar de dyslexiezorg. Laura Logtenberg benadrukt het belang: “Naast lees- en spellingproblemen brengt dyslexie vaak met zich mee dat leerlingen niet meer met plezier naar school gaan en niet lekker in hun vel zitten. Het kan bovendien leiden tot bijvoorbeeld faalangst. Daarom is het voor leerlingen zo belangrijk dat deze samenwerking er komt. Wanneer vooruitgang wordt geboekt bij het lezen, gaan leerlingen inzien dat ze meer kunnen dan ze dachten, waardoor ze meer zelfvertrouwen en meer plezier in het lezen krijgen.”

Over SBO De Bolder

De Bolder is een basisschool voor speciaal onderwijs in Franeker. Met 25 leerkrachten wordt lesgegeven aan circa 150 kinderen uit de gemeenten Franekeradeel, Harlingen, Menameradiel, Het Bildt en Littenseradiel. De leerlingen van De Bolder zitten in een groep met gemiddeld 15 leeftijdsgenoten en werken met dezelfde lesboeken en lesmethoden als kinderen op een ‘gewone’ basisschool. Elke leerling heeft een eigen leerroute, afgestemd op de eigen mogelijkheden. De leerkrachten van De Bolder zijn allen opgeleid voor speciaal (basis)onderwijs. Aan de school zijn specialisten verbonden, zoals een zorgcoördinator, een orthopedagoog, een logopedist, een kinderfysiotherapeut, een maatschappelijk werker en de GGD-arts.

Over Braams

Braams is gespecialiseerd in leerproblemen, zoals dyslexie. Tijdens de behandeling krijgen kinderen houvast bij het lezen en spellen, zodat ze zichzelf weten te redden op school en daarbuiten. Bij Braams motiveren ze de kinderen voortdurend. Ze richten zich bewust niet teveel op fouten en sluiten aan bij wat de kinderen al kunnen. De succeservaringen die kinderen bij Braams opdoen, zorgen ervoor dat ze in gaan zien dat ze meer kunnen dan ze dachten. Daarnaast krijgt het sociaal emotioneel leren omgaan met hun dyslexie binnen de Braams behandeling veel aandacht. Tijdens het traject wordt de ouder door de behandelaar opgeleid tot co-therapeut. Hij is bij de behandeling aanwezig en begeleidt het huiswerk. Ook de school wordt actief betrokken. Deze intensieve samenwerking van kind, ouder, school en behandelaar is een belangrijke succesfactor bij Braams.

Deel dit bericht
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
LinkedIn
Pinterest
error: Bericht Beveiligd!