De Bolder ontvangt 20 leerkrachten bij internationaliseringsproject

De Bolder in Franeker ontvangt van 28 september tot 4 oktober 23 leerkrachten uit diverse Europese landen. De school doet mee aan “ A Puppets Mission: Childhood without Borders”, een met Europese subsidie gefinancierd project van Erasmus+

Van elkaar leren

Het doel van het project is om leerkrachten van kleutergroepen van elkaar te laten leren. Tijdens de internationale bezoeken bekijken ze lessen bij elkaar en worden er presentaties gegeven over verschillende manieren van lesgeven. In Nederland is het bijvoorbeeld normaal dat kleuters in een kring zitten voor een les. In andere landen komt dit niet voor en zitten jonge kinderen bij tafels te werken. Een ander voorbeeld is dat kinderen in Nederland veel ruimte krijgen om te experimenteren met materialen, terwijl in anderen landen de kinderen vaker een gestructureerde opdracht krijgen.

Ook de kinderen van de deelnemende scholen leren van elkaar. Dit gaat met behulp van een “puppet”, een pop die iedere school voor een aantal weken bezoekt. Deze pop neemt in zijn koffer een woordenboek mee en een aantal lessen die uitgevoerd kunnen worden in de groep.

Deelnemers

De landen Italië, Spanje, Portugal, Bulgarije, Roemenië, Macedonië, Litouwen en Nederland nemen deel aan het project. Ieder land stuurt afgevaardigden naar De Bolder. De focus van het bezoek is “dans en muziek” en hoe deze activiteiten de leerontwikkeling van kinderen positief kan beïnvloeden.

Cultuur opsnuiven

Naast de educatieve activiteiten die deze week gepland staan, is er ook tijd om iets van onze Friese en Nederlandse cultuur op te snuiven. Zo gaat de groep een stadswandeling maken door Harlingen, het Stadhuis en het Planetarium in Franeker bezoeken, een rondrit door Noordwest Friesland maken en Leeuwarden en Amsterdam bezoeken.

error: Bericht Beveiligd!